VVD Den Haag wil met Netflix het toerisme een boost geven

Politiek
Netflix is volgend VVD Den Haag de ideale manier om Den Haag op de kaart te zetten.
Netflix is volgend VVD Den Haag de ideale manier om Den Haag op de kaart te zetten. (Foto: Pexels)

De Haagse VVD wil de Hofstad op de kaart te zetten van de film en serie-industrie. Het idee is dat een succesvolle film of televisieserie het toerisme naar de stad een boost kan geven. Daarom komen raadsleden Lotte van Basten Batenburg en Martin van den Goorbergh met het plan om ‘Netflix’ naar Den Haag te halen.

Het plan van de VVD’ers stoelt op de verplichting van grote streamingsdiensten in Nederland, zoals Netflix, Disney+ en Amazon Prime, om 5% van hun jaaromzet te investeren in Nederlandse producties. “Daarom is nu het ideale moment om deze lobby te starten en grote films en series naar Den Haag te halen om zo het toerisme en de lokale economie een boost te geven. De verwachting is dat 5% van de jaaromzet neerkomt op zo’n €45 miljoen.”

Van Basten Batenburg: “Filmtoerisme is groot. Als we het voor elkaar krijgen om grote film- en serieproducties naar Den Haag te halen, kunnen we meer toeristen naar onze stad lokken. We hebben als stad alles: oude wijken in het centrum, moderne wijken als de Binckhorst, het strand, prachtige theaters, ambassadewijken en het historische Binnenhof. We hebben het Kurhaus op Scheveningen, het Vredespaleis en de mooiste musea, waaronder het Kunstmuseum en het Mauritshuis. De lijst is haast oneindig.”

Van den Goorbergh vult aan: “Door de Netflix-serie Emily in Paris zijn mensen compleet nieuwe delen van Parijs gaan ontdekken. Hoe mooi zou het zijn als we de toeristen, door middel van films en series, kennis kunnen laten maken met de minder bekende delen van Den Haag? Bijvoorbeeld ook het recent opgeknapte Piet Heinplein, wat een fantastische plek in onze stad is geworden.”

In het verleden was de stad al een aantal keer het decor van grote films. Zo werden delen van Ocean’s Twelve met George Clooney en Brad Pitt, maar ook Zwartboek van regisseur Paul Verhoeven in Den Haag opgenomen. De Nederlandse producties Sonny Boy en Pizzamaffia werden vrijwel geheel in Den Haag gefilmd.

Het plan van de Haagse VVD is om het binnenhalen van films- en series onderdeel te laten zijn van het citybranding-beleid. Jaarlijks heeft Den Haag hier ongeveer 1 miljoen euro voor beschikbaar. De Haagse VVD stelt voor om de uitvoering van de lobby te beleggen bij The Hague & Partners.