Mooiman Mode viert dit jaar het 65-jarig jubileum

Nieuws
Afbeelding
(Foto: PR)

Dit jaar bestaat Mooiman Mode aan de Thomsonlaan 65 jaar. Koos Mooiman komt uit een generatie van maatkleermakers. Zijn overgrootvader begon ooit als kleermaker op Scheveningen, waar hij onder andere bonkertjes maakte met fluwelen kragen voor de Scheveningse vissers. Zijn kleinzoon Arie Mooiman moest van hem ook naar de kleermakersvakschool. Nu is Mooiman Mode een eigentijdse confectiezaak, waar mannen zich volledig kunnen laten aankleden.

Mooiman Mode verkoopt herenkleding van verschillende merken, maar ook schoenen en accessoires. Koos: “Vroeger, toen mijn ouders de zaak nog hadden, verkochten we vooral kostuums. Ik heb dat enigszins afgebouwd, want de vraag daarnaar is afgenomen. Mannen hoeven niet meer altijd in pak naar het werk te komen. Het is veel informeler geworden en een nette broek met een overhemd, eventueel met een nette trui kan tegenwoordig ook.”

Naast kleding vind je bij Mooiman Mode ook schoenen, riemen en andere accessoires. “Ik verkoop kwalitatief mooie merken voor een goede prijs. Ik verkoop het hele pakket, behalve pyjama’s en badjassen. Mijn klanten kunnen zich hier van top tot teen laten aankleden. Schoenen zijn een tic van me. Ik ben ooit begonnen met de verkoop van instappers via een inkoopcombinatie. Later ben ik me gaan oriënteren op schoenmerken die graag in een modezaak willen liggen. Ze zijn bij mijn klanten zeer gewild.”

Na de kleermakersvakschool ging Arie, de vader van Koos, bij opa Wim Koster werken. Koos: “Hij heeft toen samen met mijn moeder het middenstandsdiploma gehaald. Opa Wim had een vooruitziende blik en begon ook een confectiezaak aan de Thomsonlaan 128. De etalages werden gevuld met losse stoffen en confectie. Uiteindelijk is het maatwerk helemaal vervangen door geconfectioneerde kleding. Door een valpartij van Arie werd Koos vervroegd uit dienst ontslagen om zijn moeder te helpen in de winkel. Uiteindelijk heeft Koos de zaak overgenomen en uitgebouwd tot de eigentijdse modewinkel, die het nu is, met veel vaste klanten.”